În plin sezon estival, călătoria cu trenul pe rutele majore ale CFR-ului s-a transformat într-o adevărată tortură termică. Pe rutele Iasi-București, dar și pe altele, călătorii se simt ca într-un cuptor pe roți. Pe lângă lipsa aerului condiționat, autoritățile par să ignore semnalele de alarmă trimise de pasageri. Așadar, este vara în care sistemul de transport feroviar, aflat sub conducerea sinecuristului Traian Preoteasa, pune călătorii în fața unui adevărat calvar. Ce face CFR pentru a rezolva această situație? Mai nimic.
Într-o vară toridă, în care mercurul din termometre a ajuns la 40 de grade Celsius, călătoriile cu trenul, acele „mijloace de transport civilizate” pe care mulți le preferă tocmai pentru a evita aglomerația rutieră, au devenit un adevărat coșmar. Trenurile CFR-ului, la care pasagerii se înghesuie în vagoane neclimatizate, fără nici o posibilitate de a deschide un geam, sunt, literalmente, adevărate saune pe roți. Iar, în ciuda protestelor și sesizărilor repetate, autoritățile competente, în frunte cu surogatul de ministrul al Tansporturilor si cu seful CFR, par să fie indiferente la soarta celor care plătesc bilete scumpe pentru a ajunge dintr-un loc în altul.
Un sistem care dă rateuri
Pe rutele cele mai frecventate, precum Iași – București, călătorii sunt pur și simplu abandonați în vagoane care ating temperaturi aproape imposibil de suportat. Deși trenurile moderne de pe rutele importante ar trebui să beneficieze de aer condiționat, realitatea este cu totul diferită. „Aerul condiționat nu funcționează, iar vagoanele sunt adevărate cuptoare”, povestește unul dintre pasageri, ajuns la destinație epuizat și aproape deshidratat.
„Vagoanele astea sunt doar niște capsule de metal în care ne simțim ca într-un cuptor. Abia respirăm, dar n-avem unde să dăm vina”, spune un alt călător, adăugând că în trenuri este atât de cald încât „nici măcar geamurile nu se deschid”. Situația este cu atât mai gravă pe trenurile care fac legătura între Gara de Nord și Otopeni, unde, deși sunt promovate drept trenuri „moderne și automate”, călătorii sunt obligați să suporte temperaturi de până la 50 de grade Celsius, fără niciun pic de aer condiționat.
Defecte tehnice sau nepăsare?
În fața acestor condiții de călătorie aproape insuportabile, pasagerii primesc explicații șocante din partea controlorilor. „Nu ține freonul, iar în remiză sunt doar vagoane defecte. Restul sunt ocupate pe alte rute”, le explică aceștia pasagerilor exasperați, care se întreabă ce se întâmplă cu banii lor. „Noi plătim pentru confort, iar în schimb suntem tratați ca niște bagaje”, spun călătorii, vizibil enervați.
De asemenea, călătorii sunt surprinși de atitudinea angajaților CFR care, în loc să intervină pentru a oferi soluții, se limitează la a ridica din umeri și a spune „Nu facem față căldurii”. În aceste condiții, nu este de mirare că multe persoane, în special vârstnicii și cei cu probleme de sănătate, riscă să sufere atacuri de panică sau chiar probleme cardio-vasculare.
Cine răspunde pentru chinul călătorilor?
În fața acestui calvar, unele voci singulare au început să se facă auzite. Vlad Gheorghe, europarlamentar și președinte al partidului DREPT, a lansat acuzații dure la adresa conducătorilor CFR Călători, între care și Mihai Preoteasa, managerul companiei. Acesta a spus că este inacceptabil ca românii să fie chinuiți în astfel de condiții, în timp ce directorii companiei încasează salarii colosale.
„Un director de la CFR încasează 11.000 de euro lunar și visează la vacanțe de lux în Dubai, în timp ce călătorii sunt pur și simplu abandonați în saune pe roți. Trebuie schimbat acest sistem, iar pentru asta am să depun plângeri atât la Protecția Consumatorului, cât și la Curtea de Conturi”, a declarat Vlad Gheorghe, vizibil indignat. Acesta este, însă, doar un început. Așadar, orice reacție ar putea fi tardivă dacă autoritățile nu intervin rapid.
Ce fac autoritățile?
În urma numeroaselor sesizări din partea călătorilor și a postărilor publice pe rețelele de socializare, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a început să efectueze controale în trenurile care operează pe rutele cu cele mai multe reclamații. „Am primit foarte multe sesizări despre condițiile insuportabile din trenuri. Călătorii sunt nevoiți să stea în temperaturi de 40-50 de grade și să suporte lipsa aerului condiționat, iar acest lucru nu este acceptabil. Vom lua măsuri”, a declarat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC.
Aceasta ar putea fi doar o acțiune punctuală, dar care vine mult prea târziu pentru zecile de mii de români care au suferit din cauza căldurii infernale din vagoane. Controlorii CFR par neputincioși, iar responsabilii din conducerea Ministerului Transporturilor sunt… de negăsit.
O nouă realitate: trenuri vechi, probleme vechi
Într-o țară în care infrastructura feroviară suferă din cauza nepăsării autorităților și a managementului defectuos, condițiile de călătorie în trenurile CFR devin tot mai insuportabile. În timp ce prețurile biletelor sunt tot mai mari, confortul și siguranța rămân la subsolul priorităților. Trenurile sunt tot mai vechi, iar întreținerea acestora este aproape inexistentă. Între timp, călătorii sunt nevoiți să suporte tot mai multă căldură și mai puțină îngrijire.
Pentru cei care încă mai speră că trenul va rămâne un mijloc civilizat de transport, realitatea este cruntă. Se pare că reforma CFR-ului este încă departe, iar călătoriile cu garniturile pentru pasageri ale CFR, cu conditii de marfare, rămân o luptă pentru supraviețuire.
Radu SEICARU