Politic

Educația incluzivă și abordările interculturale – soluții viabile pentru integrare și performanță școlară

By Redacția

February 22, 2018

Marți, 20 februarie 2018, în organizarea Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a Camerei Deputaților s-a desfășurat la Palatul Parlamentului conferința intitulată „Dezrobirea juridică și socio-economică a romilor la 100 de ani de la marea Unire”, organizată și moderată de domnul deputat Daniel Vasile. Evenimentul, prilejuit de aniversarea a 162 de ani de la promulgarea în Țara Românească a „Legiuirii pentru emanciparea tuturor țiganilor din Principatul Țării Românești”, s-a bucurat de participarea unor înalte oficialități și personalități politice, cărora li s-au alăturat istorici, reprezentanți ai organizațiilor civice ale romilor, precum și ai altor organizații neguvernamentale care activează în domeniul drepturilor omului.

În alocuțiunea sa, prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților a subliniat importanța pe care societatea contemporană – o societate a culturii, a științei și progresului tehnologic – trebuie să o acorde lecțiilor oferite de trecutul istoric. Astfel, nu este suficientă o abordare contemplativă și descriptivă, ci este necesară convertirea acestor lecții, tragice uneori, într-un suport solid și pragmatic al dezvoltării sociale și al educației tinerilor: “Calitatea mea de profesor și formația mea umanistă îmi permit să mă apropii de evenimentul evocat astăzi din două perspective: o perspectivă culturală și o perspectivă educațională. În sens cultural este important să depășești bariere, prejudecăți și stereotipuri spre cunoaștere, înțelegere și receptivitate față de valorile celor diferiți, ale diversității, ale alterității. Poate părea confortabil să stai în paradigma ta, în spațiul valorilor tale și în granițele unui unvers închis, raportându-te la o societate aparent omogenă ca mentalitate, credințe, opinii, etnii. Însă omul modern, educat trebuie să se deschidă spre diversitatea culturală a Europei, depășind tentația asimilării culturale, cât și pe cea, la fel de nocivă, a ierarhizărilor culturale. În aceste condiții, drumul firesc este către principiul receptivității culturale și al interculturalității, principiu care se regăsește, de altfel, între cele mai importante valori europene și educaționale. Din perspectiva educațională am constatat de-a lungul timpului că este importantă integrarea socială prin educație a copiilor de etnie romă, care trebuie să se apropie de școală de timpuriu, odată cu înscrierea în cadrul sistemului de învățământ preșcolar, în paralel cu diminuarea cifrelor alarmante legate de absenteism și eșec școlar. Ca profesor și ca inspector școlar general în Județul Iași, un județ cu o mare complexitate socială și cu ipostaze educaționale extrem de diferite, am constatat vulnerabilități ale acestei etnii legate de absenteism, abandon școlar, dificultăți economice, dar și insuficientă implicare uneori a școlii, a comunității, pentru a sprijini traseul educațional al copiilor romi. Cu siguranță mai multe proiecte, mai mulți mediatori școlari, o consiliere psihologică și pentru carieră adecvată, personalizată, demersuri de educație parentală, în vederea unui parteneriat autentic în relațiile școlii cu familiile adulte, sunt aspecte importante pentru domeniul educațional, dublate însă și de consistența politicilor sociale de incluziune pe care Partidul Social Democrat le-a asumat deja în programul de guvernare și pe care trebuie să le susținem în continuare în mod coerent și consecvent”, a concluzionat deputatul Camelia Gavrilă.

Marius GAVRILESCU