Deschidere

Efectele urbanizării haotice marca Chirica – vilele de pe Văleni se clatină, străzile se surpă iar versantul bogaților din Galata o ia la vale

By Redacția

December 11, 2025

În Iași, alunecările de teren nu mai sunt un fenomen natural, ci unul urbanistic. Pe strada Văleni, în coasta Galatei, dealul încărcat în ultimul deceniu cu vile și blocuri „cât să încapă pe hârtie” a început să se lase la propriu. Carosabilul se ondulează, trotuarele crapă în trepte, iar utilitățile au intrat într-un un soi de ruletă rusească: azi funcționează, mâine poate explodează.

Această situație extrem de gravă, care trenează încă de pe vremea când Mihai Chirica era director tehnic, se pare că a intrat de abia acum în agenda edilului care, se pare că nu a văzut efectele dramatice din zonă, din cauza pădurii de vile pe care le-a autorizat în ultimii ani. Așa se face că pe 12 decembrie, primarul Mihai Chirica a convocat în grabă Comitetul pentru Situații de Urgență al Municipiului, aducând la aceeași masă Comisia de Circulație și Comisia de Versanți. Subiectul: ce mai poate fi salvat pe strada Văleni și în cât timp.

Ultimii 10 ani au schimbat radical harta zonei Văleni. Unde odinioară existau livezi, pajiști sau câteva case risipite, au apărut vile masive, gard lângă gard, iar taluzul abrupt a fost decupat, nivelat și reconfigurat de zeci de ori. Acum, terenul își cere drepturile.

Verificările făcute în ultimul an au scos la iveală o instabilitate accelerată: asfaltul se lasă, trotuarele se rup în bucăți, iar pământul de sub stradă se deplasează vizibil. Specialiștii au identificat tasări, văluriri, rupturi și fisuri pe întreaga lungime afectată. Un fenomen despre care locuitorii susțin că îl observă de cel puțin doi ani, dar pe care autoritățile îl recunosc oficial abia acum.

Nu există niciun pericol de alunecare de teren care să afecteze proprietățile. Nicio persoană și nicio casă nu sunt în pericol”, a declarat primarul Mihai Chirica, insistând că situația este monitorizată permanent.

Tonul primarului contrastează cu documentele geotehnice, care vorbesc exact despre un risc mare de instabilitate: două zone critice, unde vor fi introduși în total 169 de piloți forați, fiecare de aproape un metru diametru și 20 metri lungime. Când un deal are nevoie de 169 de „picioare” ca să nu mai plece la vale, e greu să mai spui că nu există pericol.

Comitetul pentru Situații de Urgență urmează să decidă stabilizarea versantului – lucrări masive de consolidare vor fi necesare, cu piloți forați în două zone distincte , “strunite” cu 169 de piloți legați cu grinzi masive,  restricționarea sau chiar interzicerea traficului auto pe parcursul câtorva luni, riveranii putând folosi doar străzile Viorelelor și Podișului, rute deja înguste și suprasolicitate, desfacerea asfaltului pentru analize aprofundate (autoritățile afirmă că trebuie „să vadă ce e dedesubt”. De fapt, problema e bine știută: structura rutieră a fost construită fără o consolidare prealabilă serioasă, iar utilitățile subterane au creat infiltrații), verificarea utilităților (conductele de apă, canalizare, gaz și electricitate vor fi evaluate și, dacă este cazul, refăcute. Pe zonele unde tuburile pluviale traversează strada, se va turna un strat special de balast stabilizat, semn clar că terenul acolo „lucrează”).

Strada Văleni a fost supusă unor schimbări masive de destinație, defrișări, platforme decupate din versant și construcții dense, ridicate într-o zonă unde pământul argilos și înclinarea mare o fac sensibilă la alunecări. Documentele urbanistice aprobate în ultimul deceniu în zonă au permis ca versantul să fie încărcat peste limitele naturale. Nu e prima oară când un deal din Iași cedează sub presiunea imobiliarelor, de la Copou până la Bucium, fenomenul e recurent.

Acum, nota de plată o achită toată comunitatea: milioane din bugetul public pentru a stabiliza o zonă urbanizată haotic.

Marius GAVRILESCU