Iașul este orașul în care totul e posibil – în prezentările PowerPoint. Când primarul Mihai Chirica a anunțat că Iașul nu va avea metrou, declarație care a căzut în spațiul public cu grația unui tramvai deraiat, reacțiile n-au întârziat. După ani de glume, meme și ironii despre metroul ieșean, vestea a fost primită ca o confirmare oficială că nu, nu trăim în Tokyo, iar tunelurile Iașului rămân rezervate în continuare pentru cabluri și țevăraie, nu pentru vagoane ultra-moderne.
Doar că edilul n-a stat mult în bătaia vântului criticilor. A scos rapid din joben alternativa: celebrul, omniprezentul, tot-în-studiu-de-fezabilitate tren metropolitan. Pentru cine trăiește în Iași de mai mult timp, trenul metropolitan e cam ca autostrada Moldovei la începuturile ei: există mai întâi în prezentări PowerPoint, apoi în reviste lucioase, apoi în eternul univers al termenelor „până la finalul anului”. Ei bine, Chirica a contraatacat tocmai cu o astfel de informare: proiectul avansează, studiul e pe vine, rezolvarea mobilității e la un colț de… 2025.
Un tren la orizont… cât să mai uităm de metrou
Se pare că Studiul de Fezabilitate (SF), contractat pe o sumă deloc modestă – circa 8 milioane de lei – va fi gata până la sfârșitul acestui an. Ceea ce este liniștitor, pentru că în România studiile de fezabilitate sunt, de obicei, etapa aceea optimistă în care orice proiect încă are șanse să existe în realitate.
După finalizarea SF-ului, documentația va fi dusă frumos, cu mapă și șină (de plastic, nu de tren), la Ministerul Transporturilor pentru a încerca obținerea banilor europeni din Programul Transporturi 2021–2027. Dacă totul merge ca în povești, după 2027 vom avea și un plan concret. Asta dacă, evident, între timp n-o să se descopere că lipsesc trei avize, două ștampile și un document pierdut într-un sertar la CFR.
Primarul, optimist ca întotdeauna, a explicat că mobilitatea în zona metropolitană este o „prioritate absolută”, având în vedere că populația depășește 500.000 de locuitori. Ceea ce, de altfel, știm cu toții: în trafic îți dai seama că Iașul are populația unui oraș mare, dar infrastructura de transport a unui sat cu ambiții mari.
Trenul metropolitan, spune edilul, nu va înlocui transportul actual, ci îl va completa. Perfect adevărat: n-ar avea cum să înlocuiască ceva ce oricum nu funcționează fluent la ore de vârf.
Cum arată, în teorie, un Iași cu tren metropolitan
Documentația, realizată de o asociere condusă de TPF Inginerie, e ambițioasă. Contractul durează 18 luni: 6 luni pentru studiul de fezabilitate (iulie–decembrie 2025) și 12 luni pentru obținerea avizelor și pregătirea documentațiilor de achiziții (ianuarie 2026–ianuarie 2027). Deci, după 2027, s-ar putea să vorbim despre licitații pentru trenuri electrice noi, modernizarea liniilor, ba chiar și despre pasaje rutiere supraterane, dacă nu cumva între timp expiră vreo finanțare europeană, așa cum ne-am obișnuit.
Traseele propuse – un puzzle feroviar pentru un oraș aflat în aglomerație cronică
Studiul include cele 57 de kilometri de linii CFR din jurul Iașului, pe care le transformă, în teorie, în magistrale rapide pentru navetiști, studenți și toți cei care sunt sătui să facă o oră pe traseul Dacia–Tudor.
Cele trei segmente propuse:
- Podu Iloaiei – Nicolina (25 km, 11 stații)
Stațiile includ tot ce și-ar putea dori un navetist: de la Podu Iloaiei și Dumești, trecând prin Lețcani, Delphi, Antibiotice și Mall Moldova, până la Gara Iași și Nicolina.
Da, Mall Moldova* apare oficial ca stație de tren. În ritmul ăsta, peste 10 ani poate avem și stația „Șoseaua Șapte Coline – Trecerea de Pietoni”.
- Nicolina – Ungheni (19 km, 9 stații)
Cu opriri la Frumoasa, Socola, Tehnoton, Holboca, Cristești și cele două Ungheni – unul pentru România, altul pentru Republica Moldova. Practic, un city break internațional la distanța a două stații.
- Nicolina – Picioru Lupului (13 km, 9 stații)
Traseu spre sud, incluzând Fortus (unde trenul probabil va fi întâmpinat de ecoul ultimelor decenii industriale), Horpaz, Lunca Cetățuii, Ciurea și Bârnova. Toate aceste stații sunt în analiză, ceea ce în limbaj birocratic înseamnă: nu se știe dacă rămân așa, dar cel puțin dă bine în prezentare.
Etapa a doua: când trenul metropolitan va trece și pe la spital și aeroport.
După 2027, dacă proiectul încă respiră financiar, se promite o linie complet nouă: Holboca – Spitalul Regional de Urgență – Aeroport. Aparent, va fi pentru ieșenii care vor să ajungă la Urgențe în mod sustenabil. Poate chiar mai rapid decât cu ambulanța în trafic.
În ultimele două luni au avut loc întâlniri cu JASPERS, ARF, Ministerul Transporturilor și alți actori importanți. Temele? De la valoarea investiției până la electrificări, corelări, și, bineînțeles, trenuri electrice noi. Sună bine pe hârtie, iar la nivel declarativ pare că toată lumea lucrează intens. Realitatea, însă, rămâne aceeași: orice proiect feroviar în România are o viteză de implementare mai mică decât viteza unui personal CFR pe ruta Pașcani – Iași.
Noua poveste feroviară de adormit orașul
În ansamblu, informarea primarului este un soi de: Da, nu avem metrou, dar vă dăm tren metropolitan. Nu acum, nu mâine, dar curând. Sau… în câțiva ani. Poate mai mulți.
Proiectul sună frumos, este extrem de necesar și are, pe hârtie, toate ingredientele unui succes urban. Singura întrebare pe care o mai are publicul, deja obișnuit cu promisiuni infrastructurale cu dată incertă, este: Vom vedea trenul metropolitan circulând înainte sau după ce alți primari promit din nou metroul?
Până atunci, rămânem între traficul zilnic, comunicatele oficiale și eterna speranță moldovenească: „poate de data asta chiar se face”.
Paul LOVIN