Un nou scandal agită lumea culturală ieșeană: redacția revistei Alecart, una dintre cele mai respectate publicații de liceeni din România, a acuzat echipa filmului Cravata Galbenă că ar fi încercat să intervină asupra libertății editoriale a revistei. Potrivit coordonatorilor Emil și Nicoleta Munteanu, regizorul Serge Celebidachi și două dintre membrele echipei de producție ar fi cerut modificarea sau chiar eliminarea unei recenzii semnate de eleva Maria Oglinzanu, redactor-șef adjunct Alecart.
„Articolul ar trebui șters, este o catastrofă”
Într-un text publicat recent, Alecart povestește cu lux de amănunte presiunile la care ar fi fost supusă redacția. Primul mesaj – descris drept „un ordin” – ar fi venit, spun profesorii, prin intermediul unei profesoare, care ar fi transmis solicitarea regizorului: cronica trebuie ștearsă pentru că este „o catastrofă”.
Ulterior, spun coordonatorii revistei, producătoarele filmului ar fi revenit cu mesaje repetate pe Facebook, e-mail și Instagram, cerând eliminarea finalului considerat spoiler. Într-o discuție telefonică, tonul ar fi devenit „ferm”, cu insinuări legate de avocați. Eleva nu a fost contactată direct; redacția a intermediat toate discuțiile. Sub presiunea creată, adolescenta a ales să modifice recenzia.
Alecart reacționează: „Ce învață elevii din toată povestea asta?”
Textul publicat de revistă are tonul unei reacții ferme împotriva oricărei tentative de cenzură:„Că vocea lor nu contează? Că opiniile se negociază sub presiune? Că arta are voie orice, iar critica trebuie să tacă?”
Profesorii Emil și Nicoleta Munteanu susțin că modul în care echipa filmului a abordat redacția a fost lipsit de respect și contrar valorilor pe care Alecart le cultivă: libertate, curiozitate, responsabilitate.
Ei cer public scuze din partea regizorului Serge Celebidachi pentru modul în care a fost tratată eleva: calificată drept „catastrofă”, presată să-și modifice textul și pusă în situația de a-și reconsidera propria cronică pentru a evita conflictul.
Echipa filmului: „O mare neînțelegere. Am cerut doar eliminarea spoilerelor”
Producătoarea Adela Vrânceanu Celebidachi afirmă că situația a fost interpretată greșit.
„Este o mare neînțelegere. Au fost rugați să evite descrierea deznodământului. Nu am cerut schimbarea opiniilor critice, nici limitarea libertății editoriale”, spune aceasta.
Potrivit producătoarei, intenția a fost exclusiv una practică – evitarea divulgării finalului filmului, care ar putea afecta experiența spectatorilor. Ea subliniază că recenzia era, de altfel, favorabilă filmului, și că echipa nu are probleme cu criticile, amintind de o cronică dură publicată în Films in Frame.
Un film cu miză mare și o revistă cu reputație solidă
Cravata galbenă este cel mai scump film românesc realizat vreodată, bugetat la 20 de milioane de euro. Regizorul Serge Ioan Celebidachi este fiul celebrului dirijor Sergiu Celibidache, iar filmul rulează în prezent în cinematografele din țară.
De cealaltă parte, Alecart nu este o revistă oarecare. Creată acum 17 ani de profesorii Emil și Nicoleta Munteanu, publicația a devenit un fenomen educațional. Sute de elevi au trecut prin redacție, au învățat să citească critic, să scrie liber și să dialogheze cu autori români și străini. În mediul cultural din Iași, Alecart reprezintă unul dintre puținele spații în care liceenii își pot exersa, real și responsabil, vocea civică și intelectuală. În seara publicării editorialului, traficul uriaș a făcut ca site-ul revistei să cedeze temporar.
Un conflict cu miză simbolică
Dincolo de recenzia modificată, miezul scandalului ține de raportul dintre puterea culturală și libertatea critică. Cine are dreptul să ceară schimbări într-o cronică? Cât „protecționism” artistic este acceptabil?
Pentru Alecart, răspunsul este clar: nimic nu justifică presiunile asupra unei reviste în care scriu elevi. Pentru echipa filmului, lucrurile sunt simple: a fost doar o rugăminte legată de spoilere.
Ca în orice conflict de imagine, adevărul exact va rămâne probabil undeva între cele două perspective. Dar efectele s-au văzut imediat: solidarizarea comunității culturale cu elevii și un nou episod ce reactivează discuția despre libertatea criticii în România. Un singur lucru pare sigur: într-o țară în care elevii sunt rareori luați în serios, Alecart tocmai a arătat că vocea lor poate ridica o dezbatere națională.
Aida POPA