Local

Trenul Metropolitan va parcuge 81,3 kilometri, va avea 20 de statii, un depou nou si va costa 1,4 miliarde de euro

By Redacția

October 28, 2021

În cursul zilei de miercuri, 27 noiembrie 2021, în Sala „Vasile Pogor” a sediului Primăriei Municipiului Iași a avut loc semnarea protocolului de asociere în vederea realizării obiectivului de investiții „Tren Metropolitan Iași“. Documentul a fost semnat de primarul Mihai Chirica din partea UAT Municipiul Iași, președintele Consiliului Județean, Costel Alexe, din partea UAT Județul Iași și a Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI), Ioan Pintea, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, primarii Stelian Turcu și Dan Niță din partea UAT Comuna Lețcani și, respectiv, UAT Comuna Miroslava și reprezentanții UAT Comuna Holboca, UAT Comuna Ciurea și UAT Comuna Tomești.

„Îmbunătățirea mobilității în Zona Metropolitană Iași este o prioritate majoră a noastră în condițiile în care populația Municipiului Iași și a comunelor învecinate a depășit deja 500.000 de locuitori, la care se adaugă un număr considerabil de rezidenți din alte județe și chiar din străinătate. Ca urmare, modernizarea și extinderea transportului public devine o provocare majoră pentru care vom face toate demersurile necesare. Trenul metropolitan nu va substitui actuale modalități de transport, public sau auto, ci îl va completa. În paralel cu demersurile legale, cum este cel de astăzi, și cu investițiile în dezvoltarea infrastructurii feroviare, am început deja demersuri pe lângă Ministerul Fondurilor Europene pentru a beneficia de o garnitură de trenuri ușoare în cadrul programului demarat la nivel național”, a declarat primarul Mihai Chirica.

România are cea de-a șaptea rețea feroviară din Uniunea Europeană, ca mărime, nu însă, din păcate, și ca performanțe tehnice. Iată de ce în următorii ani, în regiunea Moldovei vor fi făcute investiții masive, de peste trei miliarde de euro – cele mai mari din România – în modernizarea rețelei feroviare principale și a ramificațiilor. Vor fi construite și stații și pasaje, astfel încât calea ferată să devină nu un obstacol, ci o facilitate complementară pentru celelalte modalități de transport, auto și aerian. Vă asigur de toată deschiderea și susținerea din partea CRF SA!”, a afirmat Ioan Pintea, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Conform protocolului, Primăria Municipiului Iași are ca atribuții elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, elaborarea documentației necesare obținerii avizului de mediu, întocmirea documentațiilor pentru exproprierea terenurilor (dacă este cazul) și a documentației tehnico-economice. De asemenea, municipalitatea va înainta studiile și documentațiile în vederea obținerii avizului comisiei tehnico-economice a CFR SA, va identifica soluții de finanțare pentru realizarea proiectului și va acorda sprijinul necesar CFR SA.

Activitatea de înființare și monitorizare a proiectului va fi coordonată de AMTPI care, de asemenea, trebuie să identifice și să propună orice acțiuni pentru creșterea oportunităților de finanțare a obiectivului.

Consiliul Județean și primăriile comunelor partenere vor sprijini celelalte părți în realizarea obiectivului, vor asigura resursele umane, logistice și financiare și vor face diligențele necesare obținerii documentelor necesare.

Hotărârea privind încheierea protocolului de asociere a fost adoptată de Consiliul Local Iași pe 4 octombrie 2021, acte similare fiind votate și de celelalte UAT partenere.

Potrivit unor prime studii, traseul Trenului Metropolitan va avea 81,3 kilometri, prin Municipiul Iași și comunele partenere, din care 58 kilometri existenți și 23,3 kilometri nou construiți, și va trebui completat cu circa 20 de stații și un depou nou. Investiția pentru realizarea Trenului Metropolitan este estimată la 1,4 miliarde de euro.

Marius GAVRILESCU