Așteptat cu enorm interes de publicul ieșean, spectacolul de teatru “Don Quijote”, cu Marcel Iureș în rolul principal, s-a dovedit a fi un dezastru, iscând reacții negative din partea publicului. Programat în cadrul Serilor Filmului Românesc, producția Teatrului Act din București a putut fi vizionată la un preț pipărat, biletele costând 190 de lei în zona Stalului, însă o mare parte din spectatori au regretat amarnic prestația actoricească, dar și proasta organizare a reprezentației.
Unul dintre criticii vehemenți ai spectacolului de pe scena Naționalului ieșean a fost artistul fotograf Ozolin Dușa, acesta declarându-se profund dezamăgit de calitatea evenimentului.
„Văd că toată lumea se plânge că a fost cald și nu s-a prea auzit. Nimeni nu spune că „a văzut o șușanea” cu un Marcel Iureș departe de numele pe care și l-a făcut în „n” ani de teatru (pentru el s-au cumpărat biletele, nu-i așa?), un text stufos, o regie inexistentă (chiar dacă e semnată de Dabija), cu câteva goange băgate de ceilalți actori – ca să râdă fraierii. Și cam atât.”, a postat Dușa pe contul său de Facebook.
Însă acesta nu a fost singurul spectator iritat de condițiile desfășurării spectacolului.
La fel de nemulțumită a fost și Iolanda Vasiliu, soția poetului Lucian Vasiliu, fost director al Editurii Junimea din Iași.
“Nu mi s-a întâmplat de mult să plec din sală la pauză, de la un spectacol de teatru. Ba încă de la unul pe care îl așteptam de multă vreme. A fost Don Quijote, de la Teatrul Act, regia Alexandru Dabija. Motivele au fost două- Marcel Iureș, în rolul principal, vorbea atât de încet, că trebuia să citesc pe buze ce spune, cu un rezultat de 50 % din cuvinte auzite. Nu înțeleg care e sensul regizoral, frustrarea a fost maximă. Nicio explicație nu stă în picioare, trebuia făcut în așa fel încât să se poată auzi textul savuros, există microfoane, de exemplu. Doi – nu e prima oară când la Teatrul Național “Vasile Alecsandri” Iași / Opera Națională Română Iași se face saună la spectacole, mi se pare impardonabil să nu se poată oferi o minimă stare de confort spectatorului, care, în cazul dat, se mai și străduia să se perfecționeze în arta cititului pe buze. Am întrebat pe o doamnă plasatoare ce se intâmplă, mi-a explicat că aerul condiționat e pe ventilație și mișcă doar aerul cald!! Asta, în condițiile în care prețul biletelor e destul de pipărat…Bref, un fiasco răsunător.”, și-a exprimat amărăciunea Iolanda Vasiliu.
De altfel, cu excepția prestigiului marelui actor Marcel Iureș, care într-adevăr surprinde prin această prezență scenică mediocră, modul în care a fost pus în scenă spectacolul Don Quijote se înscrie în obiceiul trupelor din București de a trata provincia cu superficialitate și dezinteres pentru calitatea reprezentațiilor.
În schimb, prețurile biletelor sunt foarte mari, probabil organizatorii bazându-se pe ideea că s-or găsi suficienți snobi să scoată câteva sute de lei din buzunar doar pentru a bifa o prezență la un spectacol în care joacă nume mari ale teatrului românesc.
Prin urmare, un eșec răsunător al unui actor de calibrul lui Marcel Iureș, fost invitat special al ediției din 2022 a Serilor Filmului Românesc de la Iași, oraș în care a jucat de numeroase ori, însă de data asta a capotat într-un mod lamentabil.
Paul LOVIN