Sub umbrela progresului tehnologic și a inovației cuantice, „FreeYa Mind” riscă să devină nu o rampă de lansare pentru Iași, ci o piatră de moară urbanistică. Aprobarea acestui proiect-mamut, fără infrastructură adecvată, fără consultare publică și fără garanții reale pentru comunitate, arată că în Iași, dezvoltarea imobiliară continuă să dicteze viitorul orașului, nu în funcție de nevoile cetățenilor, ci de interesele marilor investitori. În loc de un salt către orașul inteligent, riscăm să asistăm la o prăbușire controlată în absurdul unui urbanism de mucava, unde promisiunile sunt cuantice, dar efectele sunt cât se poate de palpabile: trafic paralizat, locuire sufocantă, haos generalizat. Iașul nu are nevoie de o realitate paralelă , ci de realitate coerentă.
Sub masca unui proiect high-tech, viitorul Centru de Inovare Cuantică riscă să paralizeze zona Bucium–Vișan și să adâncească criza mobilității urbane din Iași. Într-o perioadă în care Iașul își caută cu disperare ieșirea din labirintul infrastructurii urbane haotice, un nou proiect imobiliar „de anvergură” promite să ne ducă… în viitor. Cu promisiuni mari, puțină transparență și zero soluții reale pentru locuitorii din zonă, FreeYa Mind Iași – Centru de Inovare Cuantică, pare mai degrabă o capcană cuantică decât o rampă de lansare spre progres.
Investiție „cuantică”, probleme foarte concrete
Pe hârtie, proiectul sună spectaculos: primul centru de inovare cuantică din România, cămine studențești pentru 3.000 de persoane, clădiri de 16 etaje și ambiții globale. În realitate, amplasamentul ales – zona Bucium-Vișan, este deja una dintre cele mai congestionate din oraș, iar introducerea unui asemenea complex fără infrastructură complementară echivalează cu a turna benzină pe un foc mocnit.
„Zona Bucium se află pe locul doi în topul arterelor aglomerate din Iași, cu peste 840.000 de traversări anual. În ultimii cinci ani, traficul a crescut cu peste 60%. Ce facem? Mai adăugăm mii de persoane reeYa Mindfără nicio investiție în drumuri, trotuare, linii de transport sau alternative pietonale?”, se întreabă retoric un locuitor din zonă, revoltat de lipsa unei dezbateri publice reale.
Urbanism cu bătaie scurtă: cămine și turnuri într-o zonă fără trotuare
Autorizațiile emise de Primăria Iași permit dezvoltarea unor clădiri de 57 de metri înălțime, echivalentul a 16 etaje, un record pentru o zonă preponderent rezidențială, cu străduțe înguste și fără trotuare. Mai mult, proiectul nu este însoțit de nicio obligație fermă a investitorului de a contribui la dezvoltarea infrastructurii din jur.
Asemenea exemple din trecut (vezi cazul Mall Moldova) arată că asemenea investiții pot deveni o povară pe termen lung pentru oraș, dacă nu sunt însoțite de măsuri compensatorii: drumuri noi, extinderea celor existente, benzi dedicate transportului public, rețele de utilități dimensionate corespunzător. Dar în cazul FreeYa Mind, administrația locală pare să fi închis ochii la aceste nevoi de bază.
Cui folosește tăcerea?
Poate cel mai îngrijorător aspect al întregii afaceri este lipsa totală de transparență. Deși proiectul este promovat cu fast în presa națională drept un „hub cuantic revoluționar”, detaliile despre impactul asupra traficului, asupra mobilității pietonale sau asupra locuirii în zonă lipsesc cu desăvârșire din documentațiile publice.
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și unul dintre puținii care au cerut o analiză serioasă, atrage atenția:„Avem în față un proiect privat cu implicații publice majore. De ce nu a fost organizată o dezbatere publică? Cine va răspunde când zona Bucium va deveni complet blocată?”
Întrebări la care nimeni nu răspunde: de ce nu a fost condiționat investitorul să realizeze trotuare și rute alternative de acces, ce studii de impact au fost făcute privind mobilitatea urbană în zona Bucium-Vișan, cum se integrează acest proiect într-un plan urbanistic coerent sau ce garanții are comunitatea că nu va rămâne cu o infrastructură sufocată și cu o „inovație cuantică” pe hârtie?
Cu un pas înainte și trei înapoi
E ușor să visezi cu ochii deschiși la orașe inteligente, centre de excelență și clădiri „eco-futuriste”, dar greu să circuli zilnic pe străzi fără trotuare, printre mașini blocate și fără un metru pătrat de spațiu public real.
După votul din Consiliul Local din 29 august, care a dat undă verde fără condiții clare, FreeYa Mind nu va fi decât un nou simbol al contrastului dureros dintre dezvoltarea imobiliară haotică și lipsa de viziune urbană. Un oraș care fuge înainte doar pentru a se izbi de propriile neajunsuri.
FreeYa Mind Iași are potențialul de a transforma Iașul într-un punct strategic pe harta globală a tehnologiei. Dar fără o infrastructură adaptată, fără dialog public real și fără condiționări stricte impuse investitorului, proiectul riscă să devină simbolul unui alt eșec urbanistic. O alegere între un viitor cuantic și o realitate rutieră catastrofală.
Consilierii locali au avut șansa și obligația morală, de a pune pe pauză entuziasmul și interesele de grup, și să ceară claritate, transparență și responsabilitate, dar au ales din nou o tăcere complice. Altfel, s-a ales ca inovația să fie doar pentru unii, iar blocajul pentru toți.
Reamintim faptul că, la sfarsitul lunii trecute, consilierii locali au aprobat campusul FreeYa Mind, un proiect major de investiții propus în Bucium. Dezvoltarea se va întinde pe 24 de hectare, iar în zonă vor fi construite blocuri, un campus educațional, centre sociale și culturale, clinici medicale, birouri, spații medicale și parcuri. Campusul educational este un proiect al companiei IBM și al companiei ieșene Extensive Network, în parteneriat cu universitățile ieșene. Acest centru ar urma să dea posibilitatea profesorilor, studenților și elevilor să folosească tehnologii cuantice dezvoltate de IBM. Investiția, estimată la 200 de milioane de euro, ar urma să fie finalizată până la sfârșitul anului 2026.
Paul LOVIN