80 de ani de la Pogromul de la Iași, marcați la Teatrul Național Iași

0
54

Luna aceasta, se împlinesc 80 de ani de la Pogromul de la Iași (27 iunie – 6 iulie 1941); comemorarea este marcată de Teatrul Național Iași prin două evenimete importante: difuzarea online a unuia dintre cele mai de succes spectacole ale Naționalului ieșean, „Golem”, în regia lui Alexander Hausvater, și rularea pe display-ul din parcul Teatrului³ a documentarului

„ Minorități sub trei dictaturi – Evreii” (episoadele dedicate comunității evreiești din Iași), un film realizat de regizorul Cristian Hadji-Culea, director al Teatrului Național Iași.

Spectacolul „Golem” va fi disponibil timp de 72 de ore, începând de luni, 28 iunie, de la ora 9:00 dimineața, pe canalul de YouTube și pe pagina de Facebook a Teatrului Național Iași.

„Golem” este un spectacol de Alexander Hausvater, după „Der Goylem” de H. Leivick, Sefer Haieţira (Cartea Creaţiei), „ Zohar” (Cartea Strălucirii),  „Golem” de Gustav Meyrink, „Talmud” şi alte surse cabalistice.

Distribuția: Doru Aftanasiu, Emil Coșeru, Petronela Grigorescu, Andreea Boboc, Cosmin Maxim,  Doina Deleanu, Daniel Busuioc, Dumitru Năstruşnicu, Ionuţ Cornilă, Irina Răduţu Codreanu, Horia Veriveş, Cosmin Panaite, Andrei Grigore Sava, Alina Mândru, Codrin Dănilă, Diana Roman, Radu Homiceanu, Ana Hegyi

Decor: Zsolt Fehérvári; Costume: Viorica Petrovici;  Muzica: Yves Chamberland; Coregrafia: Mălina Andrei

Povestea Golemului este  legată de cea a  rabinului care îl creează şi care decide  să se răzvrăteasca împotriva lui Dumnezeu, a credinţei lui, a destinului şi a lumii întregi. Decide că nu mai vrea un destin de victimă şi atunci devine rivalul lui Dumnezeu  şi intră în competiţie directă cu divinitatea. Făcând asta, transcende orice limită umană  şi religioasă şi ajunge să insufle viaţă unei creaturi care să fie o proiecţie a sa în stare să schimbe lucrurile. Odată prins în joc,  rabinul  va fi opusul operei sale. Spectacolul nostru este unul eclectic, dar care se desparte de realism. Avem drept sursă un mit pe care nu-l putem rezuma într-un stil de joc sau într-un stil de spectacol. Această poveste  a trebuit tradusă în imagini cu care omul modern să se poată asocia. Chiar daca textul de bază, cel al lui Leivick, se raportează la estetica expresionistă, ne gândim doar la momentul scrierii lui, nu şi la înfăţişările pe care le poate lua mai târziu. Vedem povestea în forme diferite şi mai ales în formele tribale ale unei comunităţi închise, supuse cauzalităţii istorice”, a declarat regizorul Alexander Hausvater.   

Documentarul „Minorități sub trei dictaturi – Evreii”, proiect demarat în 2001,  cuprinde în jur de 180 de interviuri. Scopul său, așa cum spune însuși regizorul, este de a descoperi raportul acelor regimuri cu minoritățile, tratând, in primul rând, raportul cu minoritățile naționale.

În crearea acestui material, am plecat de la supărarea mea, pentru că, în România, majoritatea consideră că poate face orice. De fapt, toți facem parte dintr-o minoritate, într-un fel sau altul”, a spus Cristian Hadji-Culea. Documentarul, monografie a holocaustului evreiesc în România, restituie o parte mai puțin cunoscută a adevărului istoric și, în același timp, permite o noua apropiere de comunitățile originare din România, aflate acum în afara frontierelor țării. Este un efort considerabil, dar necesar“, a declarat Cristian Hadji-Culea.

Episoadele alese vor rula timp de o săptămână pe display-ul din parcul Teatrului³.

Aida POPA

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 2 =