De câțiva ani buni, campusul studențesc Tudor Vladimirescu din Iași este cunoscut nu doar pentru năzdrăvăniile cu iz academic, ci și pentru controversatele schimbări care au avut loc în privința parcărilor și spațiilor care sunt închiriate/concesionate în cel mai netransparent mod. La începutul acestui an, o decizie controversată a transformat parcarea din campus într-o zonă cu plată, o mișcare care a stârnit nemulțumiri din partea celor care locuiesc în apropiere, dar și din partea studenților și angajaților Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași.
O jumătate de oră de “parcare gratuită”, taxată cu 265 lei
Într-o seară aparent obișnuită, o locatară din campusul Tudor Vladimirescu a avut o experiență traumatizantă. După o scurtă staționare de aproximativ 30 de minute, femeia a constatat că, la ieșirea din parcare, bariera a indicat un „ticket neplătit”, deși parcarea ar fi trebuit să fie gratuită pentru prima jumătate de oră. A încercat, deși nu ar fi trebuit, să plătească suma de 5 lei pentru o oră întreagă de staționare, doar pentru a descoperi că sistemul o înregistra cu o datorie de 265 de lei, aferentă a două zile de staționare neplătită, respectiv în perioada 3- 5 martie.
„Am intrat în parcare acum 30 de minute, a fost imposibil să fi stat 2 zile aici, am verificat totul. Iar doamna de la barieră m-a tratat de parcă aș fi fost vinovată. Am insistat, iar până la urmă mi-a dat drumul, dar întrebarea rămâne: ce s-ar fi întâmplat dacă nu aș fi făcut acest lucru?”, povestește femeia, vizibil revoltată de experiența sa.
Intrările în parcare sunt monitorizate, dar cine controlează corectitudinea?
În ciuda dovezilor oferite de camerele de supraveghere care arată clar că automobilul nu a stat mai mult de 30 de minute în parcare, sistemul de monitorizare a parcării a continuat să afișeze o sumă mult mai mare decât cea normală. Întrebările care rămân pe buzele acestei ieșence pățite este de ce un sistem automatizat poate înregistra informații eronate, iar cei care gestionează aceste parcări nu dau dovadă de un mod transparent de a rezolva astfel de dispute? Mai mult, de ce sistemul de parcare nu este mai clar reglementat și ce măsuri sunt luate împotriva celor care administrează greșit această afacere.
„Am și eu o garsonieră la Q2. I-am întrebat pe cei de la administrația parcării cum ajung eu la bloc și mi-au spus că pe str. Ciurchi. Ca ei sunt proprietari pe parcare și asta e. Locuiesc în acel bloc de când a fost construit (1975). Când i-am întrebat cine i-a făcut proprietari pe parcare, m-au dat afară din birou”, spune Dan Cozma, un locatar al unui bloc din campus.
Studenții și angajații, nevoiți să plătească pentru un serviciu care le-ar trebui oferit gratuit
Ceilalți locatari ai campusului, dar și angajații de la secția de pneumologie din apropiere, se întreabă cum vor fi afectați de aceste reguli imprevizibile. Mulți sunt nevoiți să folosească mașina pentru a ajunge la locul de muncă sau acasă, iar parcarea devine dintr-o dată un impediment sau lux pe care nu îl pot plăti.
„Vreau să știu dacă și alți colegi sunt nevoiți să plătească pentru a folosi acest parcaj, chiar și pentru câteva minute. Este corect ca noi, care nu suntem studenți sau angajați ai facultății, să plătim pentru acest serviciu?”, întreabă retoric un student.
Afaceri de tip „Chirica” – scandaluri și profituri
Este imposibil să nu observăm un paralelism cu afacerile de tip „Chirica”, un fenomen deja cunoscut în Iași, unde modificările și reglementările din domeniul public sunt făcute în mod dubios, profitând de vulnerabilitățile ieșenilor.
Unii dintre aceștia doresc să facă un pas mai departe și să depună plângeri formale împotriva abuzurilor observate, dar întrebarea este: vor avea un rezultat concret? Alin Dates, un alt locatar, sugerează că ar putea fi o soluție eficientă să se utilizeze dovezile video și informațiile privind suma de plată pentru a deschide o plângere împotriva administrației parcării.
Abuzurile și confuzia privind parcarea contra cost din campusul Tudor Vladimirescu sunt tot mai manifeste. Dacă nu se iau măsuri clare pentru a reglementa acest serviciu și pentru a proteja drepturile celor care locuiesc în zonă, situația ar putea deveni din ce în ce mai complicată. Cei care administrează parcarea trebuie să ofere explicații clare pentru erorile sistemului și să asigure transparența în gestionarea acestei afaceri. De asemenea, trebuie clarificate reglementările pentru toți cei care au de-a face cu parcarea din campus, fie că sunt studenți, angajați ai facultății sau locatari ai blocurilor din apropiere.
“Considerăm ca sistemul de parcare a fi unul cât se poate de operativ în gestionarea barierelor și a locurilor de parcare, fără a îngrădi sub nici o formă tranzitul uzual, normal, al tuturor autoturismelor. Sistemul implementat este bazat pe recunoașterea automată a numărului de înmatriculare, având ca scop facilitarea accesului și reducerea timpilor de așteptare. Cu toate acestea, ca la orice sistem tehnologic, pot apărea erori punctuale. Acestea sunt analizate cu atenție, iar măsurile necesare pentru remediere sunt implementate constant, pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor.
În cazul menționat, persoanei i s-a oferit cu rapiditate suport în rezolvarea situației și s-a permis părăsirea parcării fără a achita nicio taxă, conform propriilor declarații. Subliniem că deși este un sistem nou implementat care se află, firesc, în perioada de reglare asigurăm transparența modului de operaționalizare, asigurăm suport constant în bunul mers al gestiunii și rezolvăm în timp real toate situațiile care pot apărea.
Menționăm faptul că nu există practică la nivel internațional privind acordarea studenților a ”dreptului de parcare”. De exemplu, în UK, studenții au gratuitate la parcare doar dacă sunt implicați în anumite activități ale universității și doar în limita locurilor disponibile”, este punctul de vedere al reprezentantilor UTI Iasi.
UTI a implementat sistemul de acces bazat pe bariere automate, începând cu data de 17 februarie 2025. Potrivit conducerii UTI, parcarea va fi permisă doar pe bază de abonament sau în regim de „plată per oră”. Pentru studenții universității, tarifele abonamentelor de parcare sunt următoarele: 300 de lei pentru 30 de zile în cazul autovehiculelor cu motor termic sau hibrid, 150 de lei pentru vehiculele electrice, în timp ce accesul pentru vehiculele deținute de persoane cu dizabilități este gratuit.
În baza Ordinului Ministrului Educației Naționale nr. 3250/1.03.2002, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași este titulara dreptului de proprietate a bunului imobil Complex Studențesc Tudor Vladimirescu, respectiv a suprafeței de 137.148 m.p. de teren de aferentă acestuia, cât și titularul dreptului de administrare, conferit prin încheierea contractului de administrare nr. 9668/15.05.2020 cu Municipiul Iași, asupra platformelor asfaltate aferente Aleii Prof. Dr. Vasile Petrescu, Aleii Prof. Dr. Gheorghe Alexa și Aleii Prof. Dr. Dimitrie Atanasiu, amplasate în incinta campusului studențesc.
Aida POPA
.
CATTT ????
Doamne fereste….