Beatrice Rancea, scoasa basma curata de Curtea de Conturi. “Catwoman” a cazut bine si la acest test, in timp ce Opera sucomba

0
108

Opera Națională Română din Iași a publicat un comunicat în care anunță că în urma controlului efectuat de Curtea de Conturi, anul trecut, asupra activității financiar-contabile din perioada mandatului actualei conduceri, nu au fost descoperite niciun fel de nereguli care să atragă răspunderea penală.

Problemele descoperite sunt în curs de remediere, iar abaterile contravenționale consemnate în actele de control au fost sancționate cu amenzi minime, se spune în comunicat.

Reamintim faptul ca neregulile dar si conflictul de la Opera din Iasi, dintre managerul Beatrice Rancea si unii dintre subordonatii sai au ajuns in atentia procurorilor, in urma  unei sesizari facute chiar de Ministrul Culturii.

Mai multe anchete demarcate de-a lungul timpului au dovedit anumite activitati frauduloase desfasurate dupa cortinele Operei Naționale Române din Iași și Operei Naționale din București, manageriate de Beatrice Rancea.

Două persoane care au ocupat funcții cheie în Opera ieșeană i-au acuze grave managerului Beatrice Rancea. Potrivit Simonei Gogan, fost contabil-șef, si a unui fost referent de achiziții, in decembrie 2019, la rectificarea bugetară, Opera din Iaşi a primit aproximativ 3 milioane de lei, suplimentar, ca să-și poată desfăşura activitatea. Un milion a fost utilizat la plata facturilor și a contractelor restante, însă celelalte 2 milioane de lei „au fost cheltuite discreționar de către doamna manager Beatrice Rancea, la presiunile ei, cât și ale grupului care gravitează în jurul ei” potrivit comunicărilor fostei contabile. Sumele au fost cheltuite pe multe produse care nu-și aveau rostul fără a fi respectată procedura de achiziție.

Printre exemplele oferite se numără servicii plătite fără încheierea unui contract conform, care nu au fost prestate niciodată, ori încheierea unui contract de telemuncă (adică de la distanță) cu un colaborator pe partea de resurse umane, pe nume Cristian Albu, căruia i se oferă pe lângă salariul de bază, un spor de condiții vătămătoare și alocație pentru locuință. Atât doamna Gogan cât și alte 2 colege ale sale, jurist și auditor al instituției publice au semnat contractul de angajare împotriva voinței lor, iar imediat după, jurista ar fi fost obligată să demisioneze. Simona Gogan și-a încetat activitatea de contabil-șef în luna ianuarie a acestui an din cauza unei schimbări de organigramă.

Raportul Corpului de Control al Prim- Ministrului redactat în 2019 arată că Beatrice Rancea a angajat intenționat cheltuieli peste bugetul alocat instituției, știind cumva că va face rost de bani, la fel cum a procedat apoi la Iași. Încălcând procedura de achiziție publică, a încheiat un contract cu o firma pentru decor, costume și recuzită, care a folosit în fapt doar 13% din banii plătiți de Operă, potrivit verificărilor efectuate la Fisc și la Direcția Generală Antifraudă. Nefiind îndeajuns, Opera din București a mai plătit încă o firmă de decor.

În plus, Corpul de Control al Prim-ministrului a constatat că faptele managerului sunt de natură penală și a trimis raportul la Parchetul de pe lângă Tribunalul București. Între timp, Beatrice Rancea a câștigat încă 5 ani de mandat în cadrul Operei Naționale Române de la Iași, fiind singurul candidat.

Marius GAVRILESCU

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here