Hub de mobilitate si management urban pentru stoparea bataii de joc privind emiterea documentatiilor de urbanism la nivelul Primariei Iasi

0
66

Problema întârzierilor în eliberarea certificatelor de urbanism, adoptarea PUZ-urilor sau eliberarea autorizațiilor de construire în Iași devine deja o vulnerabilitate pentru dezvoltarea economică a orașului. Este inacceptabil ca ieșenii să aștepte și 4 luni pentru eliberarea unui certificat de urbanism, când legea prevede maximum 15 zile. Este inacceptabil ca ieșenii să aștepte 3 ani pentru adoptarea unui PUZ pentru construirea unei case sau 2 ani pentru eliberarea unei autorizații de construire.
Dat fiind aceste considerente, un consilier local a adresat o scrisoare deschisa primarului si arhitectului sef al Iasului, prin care solicita ca Primăria să depună o cerere de atragere de fonduri în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă pentru crearea unui hub de mobilitate şi management urban prin Componenta 10 – Fondul local, O2. Asigurarea cadrului pentru reformarea și digitalizarea instrumentelor de planificare teritorială și urbană la nivelul autorităților publice locale.
Înțeleg că sunt motive de ordin obiectiv ce țin de complexitatea documentațiilor de urbanism, însă problema trenează deja de 2-3 ani și, în afara unor declarații publice, nu ați întreprins acțiuni concrete pentru rezolvarea ei.Înțeleg că Iașul, ca principal pol de dezvoltare al Regiunii de Nord-Est, se confruntă cu probleme mari în generarea şi gestionarea politicilor şi strategiilor ce ţin de domenii vitale precum dezvoltarea urbană, calitatea aerului sau mobilitatea urbană.Dar există soluții la îndemână pentru digitalizarea și agregarea datelor într-o bază de date comună astfel încât intervenția umană să fie redusă aproape la minimum, iar tot procesul de eliberare a documentațiilor urbanistice să fie transparent și predictibil. Elementul inovator cu care contribuie o bază de date urbană – hub de mobilitate şi management urban este harta interactivă, permanent actualizată de bazele de date interoperabile, prin care se evidenţiază în straturi de lucru distincte toate informaţiile spaţiale reprezentative pentru mobilitate şi management urban, făcând astfel posibilă obţinerea în orice moment de informaţii şi date spaţiale relevante şi utile pentru administraţia publică şi cetăţean. În felul acesta, pe baza datelor din sistem şi prin reprezentarea grafică administraţiile pot lucra mult mai intuitiv şi mai rapid pentru cererile contribuabililor”, a declarat Razvan Timoftciuc, consilier local.
Investiţia vizează unificarea proceselor de guvernanţă, planificare şi mobilitate urbană prin integrarea şi armonizarea informaţiilor şi planurilor Primăriei Municipiului Iași şi ale altor instituţii;integrarea cu alte sisteme de planificare a mobilităţii şi management al transportului public; colectarea şi agregarea datelor în sisteme de date integrate şi deschise; informarea şi implicarea cetăţenilor în procesul decizional.
Totodată, conform legii mobilităţii urbane (în curs de aprobare), Municipiul Iași va avea obligaţia de a deţine şi operaţionaliza un centru de date local/metropolitan cu date privind mobilitatea urbană.
Investiţia într-o Bază de Date Urbană – hub de mobilitate şi management urban vizeaza realizarea unei Bazei de Date Urbană a Primăriei Municipiului Iași, realizarea unei platforme de servicii publice în domeniul urbanismului (certificat de urbanism digital, registrul construcţiilor, observator urban), realizarea unei platforme de comunicare cu cetăţenii si amenajarea şi dotarea unui hub de mobilitate şi management urban, ca interfaţă între Primăria Iași şi locuitorii acesteia, respectiv că spaţiu de dezbateri şi consultare participativă.
Marius GAVRILESCU

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

+ 70 = 73