INTERVIU. “Iasul este singurul loc unde s-a gasit o solutie pentru reintoarcerea in sistem centralizat”, Mihai Mereuta, liderul Habitat.

0
80

Invitat la conferinta organizată de Veolia, Mihai Mereută, presedintele Ligii Nationale a Asociatiilor de Proprietari „Habitat”, a insistat asupra dezvoltării unui parteneriat real, bazat pe dialog, între operatorii de termoficare, clientii beneficiari si autoritătile locale. „Toate părtile implicate trebuie să asume acest principiu de bază, care să fie fundamentat pe deplină transparentă în ceea ce priveste costul energiei termice si drepturile si obligatiile beneficiarului”, a explicat Mihai Mereută.

AgoraPress – D-voastra, personal, ca reprezentant al unei autoritati la nivel central, ati avut in ultima vreme un contact permanent cu realitatile si, totodata, noutatile din termoficarea ieseana. Cum se vede de la nivelul Ligii Habitat, ceea ce se intampla la Iasi?

Mihai Mereuta – Din 2011, de cand tin aproape de realitatile sistemului de termoficare iesean, pot sa afirm ca diferenta este foarte mare. Pe de o parte, faptul ca s-a initiat aici acest proiect al contorizarii indiduale. Nu am intalnit alt model prin care apartamente deconectate de la sistemul centralizat sa revina la sistemul centralizat. Nu sunt un fan neconditionat al distributiei orizontale si al sistemului dar, in situatia concreta in care imi arati un bloc cu 50% deconectati care revin la sistem centralizat, cand in 99% din cazuri disparea complet blocul respectiv din sistemul centralizat, este o realizare exceptionala. Aceste realizari tin, pe de o parte, de solutia tehnica, dar cum am atras atentia si la alte intalniri cu responsabili de sisteme centalizate, tin si de oameni. Efectiv, conteaza foarte mult ca echipa locala sa fie credibila si sa poata convinge aratand ceea ce face. Aici, la Iasi, am vazut ceva credibil pentru intoarcerea la sistem centralizat. As vrea sa vad acelasi lucru si in alte orase si, pe de alta parte, as vrea sa se faca ceva si pentru aceia care nu au plecat de la sistemul centralizat si, aici, tine de programele Primariei, pe de o parte, cu finantari venite de la Ministerul Dezvoltarii si Guvern. Aci e clar ca nu putem sa suportam din partea proprietarilor costuri de 2000-3000 de lei, iar nici Veolia nu poate acoperi costurile pentru 3 mii de scari. Este clar ca masurile de eficienta energetica trebuie finantate intr-o masura mult mai mare decat pana in prezent. Noi am facut un calcul la un moment dat si erau 1,4 milioane de apartamente in stare avansata de degradare la nivelul intregii tari.

AgoraPress – Proiectul contorizarii individuale cum poate fi generalizat la nivel national?

Mihai Mereuta – In primul rand trebuie sa-l reglementam clar. ANRSC-ul trebuie sa inteleaga ca trebuie sa scoata o noua reglementare si trebuie sa invatam ce nu a mers. Repartitoarele de costuri nu au nicio vina. Vina a fost in aplicarea sistemului de repartizare, modul in care autoritatile au reactionat la problemele venite din aplicare. Si contorizarea individuala, cat de bine ar fi facuta, daca nu are la baza o reglementare clara, usor de inteles si usor de verificat, o sa ajunga sa creeze convulsii si probleme, indiferent de calitatea tehnica, care este de nediscutat, si de avantajele care astazi sunt de neegalat, pornind de la avantajele financiare pentru proprietari. O sa gasim si resurse, o sa facem, o sa fie entuziasm si pana la urma rezultatul o sa fie ca “n-am avut noroc in viata”, pentru ca n-am avut institutii care sa aplice coerent si consecvent legea.

AgoraPress – Este Iasul, in acest moment, un exemplu de bune practici la nivel national in ce priveste inovatia in sistemul centralizat de termoficare?

Mihai Mereuta – Iasul este singurul loc unde s-a gasit o solutie pentru a convinge proprietarii deconectati sa se intoarca la sistem centralizat. Mai mult de atat, ca defintie de buan practica, nu exista. In acelasi timp, repet, pana ce sistemul nu ajunge de masa, ce te faci daca in spate nu este o institutie care sa reglementeze si sa monitorizeze independent, dar puternic, aplicarea coerenta si consecventa a legislatiei? Or sa apara abuzuri, chiar si din partea unor consumatori, si o sa stricam un lucru bun, asa cum am mai stricat. Experinta distrugerii sistemului de repartitoare de costuri, e posibil sa apara si aici daca nu o reglementam bine de la inceput.