Negustorul Chirica a amanetat târgul de maşini al Iaşului. Profitul se duce la privaţi, Primăria rămâne cu praful de pe tobă

0
69

Administraţia Chuirica i-a betonat parcarea şi i-a concesionat-o la cheie. A rupt 5000 de metri pătraţi din bazarul Iaşului şi i-a servit o afacere din ale cărei profituri încasează 12 mii de lei pe lună. Este locul preferat în care poliţiştii, dar şi pompieri sau alţi angajaţi în structurile de intervenţie şi siguranţă publică, fac un ban negru pentru zile negre din speculă cu maşini.

La cei aproape 300 de mii de locuitori cât numără populaţia Iaşului, administraţia Chirica nu a fost în stare să amenajeze decât un târg de maşini de 97 de locuri. În schimb, printr-un artificiu i-a concesionat unui privat o suprafaţă dublă de teren betonat pentru o afacere identică celei gestionate de EcoPiaţa. Voci din mediul de afaceri ieşean susţin că afaceristul care gestionează platforma de staţionare şi comerţ cu maşini, dublă faţă de cea a municipalităţii, este un apropiat al administraţiei Chirica. Omul se apară şi spune că, din contra, el este cel care i-a stricat apele afaceristului pentru care se pregătise licitaţia.  „Pur şi simplu m-am prezenta la o licitaţie la Primărie, în urma unui anunţ făcut de DAPPP. Au mai fost vreo 4-5 firme la acea licitaţie. Unii dintre cei care au licitat se cunoaşteau cu cei de la DAPPP, pentru că se striga pe nume şi se băteau pe umeri. Ce m-a frapat a fost faptul că mie mi s-a dat un caiet de sarcini de la o altă licitaţie, doar ca să mă las păgubaş şi să ies din procedură. S-a licitat de la un prag de 4,5 mii lei pe întreaga suprafaţă de 5 mii de metri pătraţi şi s-a ajuns la 12 mii de lei pe lună. Îmi blestem şi acum zilele, pentru că nu este ce m-am aşteptat”, ne-a declarat Vasile Apetrei, concesionarul terenului de lângă Târgul de maşini al Primăriei.

Servit la moft

Omul susţine că nu are cunoştinţă dacă această concesiune a făcut şi obiectul unui proiect de hotărâre. Ce ştie cu siguranţă este faptul că virează către Primărie de trei ori mai mult decât încasează societatea municipalităţii. „Acolo era o platformă betonată care i s-a închiriat acelui privat de căre DAPPP. EcoPiaţa nu a avut nicio treabă în această licitaţie. Era terenul ăla de la fostul hipodrom, s-a vorbit atunci că se face un târg de maşini şi m-am pomenit cu privatul ăla lângă bazar. El a trebuit să-şi pună doar gardul şi să-şi delimiteze suprafaţa concesionată”, a declarat Cristi Stărică, directorul EcoPiaţa.

targ de masini (4)

Prima combinaţie a noului edil

Surse din cadrul EcoPiaţa susţin că terenul concesionat a fost dat de Nichita către EcoPiaţa cu câteva luni înainte de a fi arestat. „Terenul ăla, până la pod, a fost dat către Ecopiaţa, societate care a trebuit să suporte din veniturile proprii şi demolarea clădirilor de la vechiul hipodrom. Între timp, când o venit primar fostul director tehnic, că doar el o făcut toate mânăriile, nu ne-o mai dat înapoi terenul pe care l-am betonat pentru târgul de maşini, şi l-o luat şi l-o închiriat, din surse, către nişte cunoştinţe sau neamuri. Pe patroni nu i-o văzut nimenea. De fapt, sunt alţii care sunt în spatele administratorilor firmei. Pe Chirica dacă îl iei tare, el e negustor cinstit, şi o să spună că l-o dat ca să facă nişte bani la Primărie”, ne-a spus un angajat al EcoPiaţa.

„Atâta amar de oraş şi tu ai făcut un aşa de rapăn de târg auto!”

Târgul Primăriei are 97 de locuri şi un grad de ocupare care bate de multe ori spre 100%, şi asta doar din cauza suprafeţei foarte mici de nici 3000 de metri pătraţi. „Era vorba, acu câţiva ani, să nu mai facem târgu aici, ci la Uricani, pe o platformă mult mai mare, unde s-ar fi putut face un târg de maşini ideal. Terenul e sărătură, nu se poate agricultură, în schimb e drept şi ai Drumul European aproape, dar a căzut. Veneau toţi aici, la Iaşi, nu se mai duceau la Suceava. Acu, Iaşul s-a ales cu un târg de căcat, din care mai bine de jumate e la un privat. Atâta amar de oraş şi tu ai făcut un aşa de rapăn de târg auto!”, ne-a spus angajatul EcoPiaţa. Mare parte dintre maşinile aduse spre vânzare nici nu au loc duminica în târg, aşa, mulţi dintre proprietari le vând direct de pe marginea străzii, fără nicio taxă la Primărie.

Preţul şi clientul face legea

Concesionarul târgului de maşini al Primăriei este SC Livaga SRL, cu obiect de activitate servicii pentru transporturi terestre, prin administratorul Vasile Apetrei. Acesta a concesionat anul trecut, pe o perioadă de 5 ani, terenul de 5148 metri pătraţi. Pentru târg au mai depus oferte şi firmele San Antonio Import SRL, Blind Date SRL şi Ravana Design SRL. Potrivit reprezentanţilor Primăriei Iaşi, motivul pentru care s-a recurs la externalizarea acestui obiectiv a ţinut de calitatea serviciilor pe care un privat le-ar putea oferi. Ei bine, în afara îngrădirii platformei şi a racordului la utilităţi, noii administratori nu au adus nicio îmbunătăţire semnificativă faţă de târgul auto al Primăriei, cu excepţia preţurilor. Astfel, dacă la târgul gestionat de EcoPiaţa, tariful este de 25 de lei în zilele de luni şi sâmbătă, iar duminică de 10 lei, la târgul administrat de Vasile Apetrei, tarifele pornesc de la 5 lei în cursul săptămânii şi 10 lei duminica, ceea ce face foarte facilă alegerea de către vânzători, printre care se numără, potrivit angajaţilor Livaga, foarte mulţi oameni ai legii.

Nelu PĂUNESCU

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here